OHLASY 2006

Úvod Itálie Francie Španělsko Švýcarsko EU a Brusel Nizozemí Balkán Severské z.
Andorra Portugalsko Rusko V. Británie Irsko Asie Afrika Ostrovy Aero-Bus
Rakousko Sci-fi Novinky Wien Zvláštní úz. Lodní linky « Prezentace «

Servis

Jízdenky

Slevy

Omezení

********

Odkazy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Zde nacházíte archivní články z Ohlasů za rok 2006:

Ohlasy z cest

Protože se při Vašich cestách stávají různé neobvyklé situace(výluky, zpoždění, jiné časy, vlaky anebo i zkušenosti s vybíráním příplatků), otevírám nově tuto rubriku kam shromáždím Vaše popisy z cesty, kterou jste absolvovali. Bude to i zajímavé vodítko pro ostatní, co je může čekat.

Ohlasy z cest za rok 2003 najdete pohromadě ZDE.

Ohlasy z cest za rok 2004 najdete pohromadě ZDE

Ohlasy z cest za rok 2005 najdete pohromadě ZDE

 

**************************************************

ROK  2006

###### UKRAJINA ######

Perfektní popis cesty i s cenama z června 2006 ZDE.

Je obsáhlejší, proto je zařazen jako příloha(ve WORDU)

###### SEVERSKÉ ZEMĚ, RUSKO, BRITÁNIE ######

Cestoval jsem vlakem po Norsku, Švédsku a Finsku. Cestoval jsem nočním spojem z Osla do Trondheimu a z Trondheimu do Fauske. Místenku jsem měl zakoupenou dopředu z Prahy za 6,15EUR. Možnost koupit lůžko. Ceny jsou ovšem závratné! Pokud cestujete sám musíte mít single! Není na to potřeba jízdenka 1.třídy, ovšem za lůžko dáte 750NOK (cca 2960Kč). Pokud cestujete dva, tak budete mít double, ale cena je i tak vysoká 350NOK za lůžko! Doporučuji výlet z Trondheimu do městečka Roros. Vrátíte se tím do minulého století! Z Fauske do Narviku jezdí Togbus odjezd v 9:30. FIPka na něj neplatí. Jízdenka stojí 382NOK a musí se platit v hotovosti!!! Upozorňuji, že ve Fauske na nádraží není bankomat, takže musíte mít hotovost již předem! Z Narviku do Luley jezdí vlak soukromé společnosti Connex. FIPka zde rovněž neplatí. Jízdenka se dá rezervovat přes internet na stránkách www.connex.se za 429SEK a je levnější než když jí kupujete na místě nebo u nás! Z Luley do Haparandy jezdí autobus zhruba ve dvouhodinových intervalech od rána do večera. Jízdenka stojí 124SEK. POZOR! Z Haparandy nejezdí do Finska žádné autobusy!!! Musíte přejít do Finska pěšky do Tornia odkud jezdí autobus do Kemi, což je nejbližší město s železniční stanicí! Vzdálenost mezi autobusovou stanicí v Haparandě a Torniu je cca 700m. Jízdenka z Tornia do Kemi stojí 5,20EUR. Ve Finsku jsem použil nočního spoje z Rovaniemi do Helsinek Ex 266 Santa Clas Express. Vlak je sestaven z 12 lůžkových vozů, 4 vozů 2. třídy na sezení a restauračního vozu! Bez místenky nedoporučuji cestovat, jelikož se vystavujete poměrně značnému riziku, že budete stát celou noc! Já jsem využil služeb lůžkového vozu. V touristu (3 lůžka) je lůžko za 11EUR!

A teď něco o cestování vlakem do Ruska a z Ruska. Jel jsem 25.09.2006 vlakem R 35 Sibelius z Helsinek do Petrohradu. Vlak je povinně místenkový - místenka 8EUR! Před příjezdem na hranice musíte vyplnit imigrační průvodku. Je celá v ruštině. Vozy jsou velkoprostorové a vždy na jednom konci je návod na vyplnění i v angličtině. Při pobytu na hranicích je vlak kompletně uzamčen včetně WC a to do doby než se odjede z Vyborgu, čili cca na 2,5 hodiny! Ve vlaku je pojízdná směnárna, která nabízí výměnu západních měn za rubly. Mají celkem výhodný kurz. Z Petrohradu jsem jel R 391 do Vilniusu. Vozy jsou litevské a vlak je sestaven z lůžek a lehátek. Lůžko do T4 stojí 9EUR (cca 290Kč). Sudá čísla jsou nahoře, lichá dole! Upozorňuji cestovatele většího vzrůstu, aby si kupovali lůžka dolní! V kupé hraje rádio, které se občas nedá vypnout! Jinak je nad oknem ovladač hlasitosti, ale jak říkám občas nefunguje!

A ještě něco málo o rezervacích ve Velké Británii na dálkové noční spoje do Skotska. Na trati London Euston - Inverness jezdí Caledonian sleeper. Má dva vozy k sezení a dva lůžkové vozy. Místenku dostanete zdarma po předložení FIPky. Lůžkem jsem jel z Fort Williamu do Londýna. Jsou tam kupé pro dva a single. V doublu stojí lůžko 34 liber. Musím však říct, že je to fakt super! Ve Velké Británii platí FIPka i na vlak z Londýna na letiště Stansted!

Takže Vám přeji šťastnou cestu! David                                      Zvýraznění - provozovatel stránek...

###### CHORVATSKO ######

Zdravím,

 v září2006 jsem byl v Chorvatsku a použil jsem tam vlak ICN 524 (IC Naklápěcí), je povinně místenkový 6 Kuna + příplatek k FIP (za naklápění) 30 Kuna. Je to dvouvozová motorová jednotka, která urazí  vzdálenost mezi Splitem a Zagrebem za 5,5hod 3 páry vlaků denně. V Německu tato jednotka jezdí jako regionální vlak, chorvaté jej mají za elitní spoj, aspoň to tak vypadá podle létáků. Jo a málem bych zapomněl v ceně příplatku je jedno kafe (neska 3v1 nebo 2v1 zalité 60ml vody).

Pokud použijete Noční rychlík 823/824 nebo posilový letní rychlík1822/1823 stojí místenka 6 Kuna.

 

S pozdravem Venda                                               Vloženo: 7.10 2006

###### BELGIE, NIZOZEMSKO ######

Vrátil jsem se z avizované cesty do Belgie a Holandska. Co se týká příplatků, zkušenosti mám následující: z Bruselu jsem jel raději normálním vlakem do Liege G. a dále do Aachen.

Z Aachen avizovaným ICE 17 do Frankfurtu bez příplatku a bez problémů. V Belgii je opravdu ICE 17 označen všude jako povinně místenkový. Do Amsterdamu a zpět úplně v pohodě ICE 222 a 223. Tyto vlaky vozí totiž čety DB AG až do a z Amsterdamu, takže se zaměstnanci NS se vůbec nesetkáte. Jinak jízda po vysokorychlostní trati Koln-Frankfurt je opravdu zážitkem . Ve vozech je elektronická obrazovka kde běží všechny možné informace včetně občasného ukazatele momentální rychlosti vlaku. Asi po 15 minutách jízdy za Koln Deutz směr Frankfurt se na obrazovce objevila momentální rychlost 303 km / hod. O to větší byl šok po přestupu ve Frankfurtu do rychlíku do Prahy, který je sestaven z vozů opravdu nedůstojných roku 2006 a určených pro spojení se záp. Evropou. Ještě jedna zajímavost a sice to, že při jízdě v ICE 223 z Holandska přišli do vlaku asi čtyři němečtí celníci v uniformách a několik náhodně vytipovaných mladších lidí doslova prošacovali od hlavy k patě včetně sundání bot a ponožek, převrácení všech kapes a totálnímu přeházení zavazadel. Asi reakce a zřejmě běžná praxe vzhledem k toleranci měkkých drog v Nizozemí. Tolik tedy mé zkušenosti. S pozdravem Jaroslav Michálek,Hranice na M.

###### ANDORRA ######

Srdečně zdravím všechny cestovatele,

právě jsem se vrátil z cest po Francii a z Andorry a upřesňuji informace autobusů do Andorry:

                                                    TAM                                   ZPĚT                    

Hospitalet             odj.7.35        9.35 *     19.45        příj.    7.10    13.10      19.30

                   Pas de la Casa      příj.             10.01                         odj.               12.45*

                                                                  přestup                                           přestup

                   Pas de la Casa      odj.             10.30                         příj.               11.25

Andorra                příj.9.05      12.05        21.05        odj.    5.45    10.30      17.00

 

Přímým autobusem Hospitalet - Andorra 8,5 Eur.

* Autobus SNCF - platí FIP Hospitalet - Pas de la Casa a zpět. V Pas de la Cassa je třeba přestoupit,

 úsek Pas de la Casa - Andorra stojí 4,5 Eur.

Do La Tour de Carol jsem žádný bus z Andorry nezaregistroval, pouze nějaké dálkové do Toulousse nebo do Španělska

Ubytování v hotelech kolem 30Eur za 2lůžkový pokoj. Spousta lidí jezdí tím busem SNCF do Pas de la Casa na nákupy a zpět se opět vracejí tím samým busem k vlaku.

 

S pozdravem Venda žst. Třinec

 

###### Švýcarsko - Rhétská dráha, RHB ######

Dobrý den,

předem bych Vám chtěl poděkovat za velmi užitečné stránky, které jsou pro mne, jako zaměstnance ČD, velmi užitečnou pomůckou a nápovědou při cestování po evropských železnicích. Posílám tak na oplátku pár poznatků a zážitků z vlakového výletu ve Švýcarsku.

Švýcarsko-Rhétská dráha

Začátkem května jsem vyrazil s přáteli do východo-švýcarského kantonu Graubünden (též Grigioni/Grisons). Ze severu sousedí s Rakouskem, z jihu a jihovýchodu s Itálií. Kanton je z hlediska železniční dopravy zajímavý tím, že zdejší železniční síť je provozována společností Rhétská dráha (Rhätische Bahn), která je úzkorozchodná (jednometrový rozchod). Rhétská dráha (RhB) je největší soukromou společností ve Švýcarsku a její síť má délku kolem 400 km. Pro cestování vlakem do tohoto švýcarského kantonu potřebují pracovníci ČD kromě jízdenek FIP pro Švýcarské spolkové dráhy (SBB/CFF/FFS) i FIP pro Švýcarské soukromé dráhy (SP). Běžný cestující si může pořídit některou z jízdenek švýcarského dopravního systému platící po celém Švýcarsku. Z Prahy jezdí do Švýcarska (přes rakouský Linz) přímý noční vlak EN 207/466 v 17:53 z Prahy hl.n. (v Zürichu je ráno v 6:20). Cena lehátka byla v květnu 2006 701,- kč (k jízdence FIP) a ráno jsme dostali ve vlaku i snídani. Přestupovali jsme ve stanici Sargans (v 5:22), odkud pokračuje v 6:33 osobní vlak do města Chur - hlavního města kantonu Graubünden. Zde začíná síť úzkorozchodné Rhétské dráhy, která je skutečně jedna z nejkrásnějších v Evropě, neboť prochází úchvatnou alpskou krajinou přes rozkvětlá zelená údolí až kolem stále sněhobílých ledovců. První výletní vyhlídkovou (zde ve Švýcarsku je každá cesta vlakem vyhlídková) trasu jsme podnikli z Churu do horského městečka Arosa. Vlaky RhB jsou pohodlné, čisté, vyjíždějí ze stanice na vteřinu přesně a cestující mají k dispozici na každém stolku u okénka mapku železniční tratě. Zřejmě proto, že ještě nezačala letní sezóna byly vlaky téměř prázdné. Uchváceni tímto nádherným "předkrmem" jsme se vydali dále do Svatému Mořice (kde jsme byli ubytováni v hostelu). Po této trati jezdí např. nejpomalejší expres světa Ledovcový expres (Glacier Express), který jede až pod horu Matterhorn nebo Berninský expres (Bernina Express) jedoucí přes přes údolí řeky Albula plné mostů a tunelů, za Sv.Mořicem překonává veliká převýšení, vyšplhá přes průsmyk Bernina až do výšky 2253 m n.m. a poté klesne o 1800m do italského města Tirano, kde končí síť RhB (cestovní pas nebo nový OP s sebou-při návratu švýcarští celníci kontrolují). Na výše zmíněnou nejkrásnější trasu Svatý Mořic-Tirano a zpět jsme si vyhradili celý den. Vlaky byly opět téměř prázdné. S ochotnými průvodčími se zde domluvíte především německy, s některými případně ještě italsky, anglicky nebo francouzsky. Ačkoli je železniční síť RhB pouze jednokolejná, vlaky nemají zpoždění. Do panoramatických vozů Bernina Expressu je vyžadována rezervace místa. Jenom s FIPkou nás průvodčí poslal do jiného, běžného vozu. Doporučuji si z vlaku vystoupit a užít si výhledů na krásnou krajinu, např. u kruhového viaduktu v Brusiu, u jezera Poschiavo nebo v nejvýše položené stanici Ospizio Bernina u berninského ledovce. Další tratě RhB do Davosu, Scuolu, Klostersu či Landquartu jsou také krásné a stojí za objížďku. Každému milovníkovi krásných přírodních scenérií mohu projížďku po tratích Rhétské dráhy jen vřele doporučit. Stojí to skutečně za to!

Mnoho užitečných informací o Švýcarsku lze nalézt na www.mojesvycarsko.com.

S pozdravem

Jiří Hanuš

SŽG Praha

PS: Přikládám několik snímků z našeho výletu, které můžete, budete-li chtít, na svých stránkách použít.

 

###### Francie, Španělsko ######

Je to sice informace z konce roku 2005, ale důležitá hlavně pro rok 2006. Hlavně pro nové cestovatele...

Právě jsem se vrátil z cest po Španělsku a Francii. Využil jsem nabídky hotelového vlaku mezi Madridem a Paříží (EN 407), na který údajně neplatí FIPka. Můžete mi věřit, že platí, ale doplácí se za lůžko 60EUR, což je mládežnická cena. Jinak lehátka na vlaky typu Estrella jsou za 16EUR, místenky na Talga, Arco, Altaria je za 6EUR. Ve Francii většinou počítají na TGV místenku za 3EUR, ale pozor na některé vlaky TGV se doplácí jízdné ve výši 50%!!! Informujte se dopředu. Vím určitě, že je to na TGV Paris - Zurich. Příplatek s místenkou na Thalys je 10EUR. Příplatek na Eurostar Paris - London k FIPce (nutno mít jak Británii, tak Francii) je 29EUR. Za tuto cenu je však omezený počet míst. Rezervace nutná předem přes rezervační systém DB v CK ČD. Lehátka na NZ mezi Paříží a Německem stojí u nás 16EUR. Pozor ve Francii 27EUR!!! Lůžka jsou za 39 - 45EUR u nás. Přeji Vám příjemnou cestu. David

Vloženo 29.1 2006

 

 

 

Úvod Itálie Francie Španělsko Švýcarsko EU a Brusel Nizozemí Balkán Severské z.
Andorra Portugalsko Rusko V. Británie Irsko Asie Afrika Ostrovy Aero-Bus
Rakousko Sci-fi Novinky Wien Zvláštní úz. Lodní linky « Prezentace «