OHLASY 2003

Úvod Itálie Francie Španělsko Švýcarsko EU a Brusel Nizozemí Balkán Severské z.
Andorra Portugalsko Rusko V. Británie Irsko Asie Afrika Ostrovy Aero-Bus
Rakousko Sci-fi Novinky Wien Zvláštní úz. Lodní linky « Prezentace «

Servis

Jízdenky

Slevy

Omezení

********

Odkazy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Zde nacházíte archivní články z Ohlasů za rok 2003:

Ohlasy z cest

Protože se při Vašich cestách stávají různé neobvyklé situace(výluky, zpoždění, jiné časy, vlaky anebo i zkušenosti s vybíráním příplatků), otevírám nově tuto rubriku kam shromáždím Vaše popisy z cesty, kterou jste absolvovali. Bude to i zajímavé vodítko pro ostatní, co je může čekat.

########### Francie 12/2003 ###########

Zdravím, zde zasílám nějaké poznatky ze země nepříliš probádané a to Francie. Cílem byl jih Francie, přesněji Marseille,Perpignan, dále trať Villefranche
- La Tour de Carol (známá jako žlutý vlak) a dále Paříž. Odjezd do Francie jsme uskutečnili 11.12.03 vlakem R 273 "na sedačku" až do Lince. Příplatek k jízdence FIP na lehátko do Zürichu je dle info v mez. pokl. 450Kč. Cesta přes Zürich, Ženevu, Grenobl, Vaynes-Devoluy až do Marseille probíhala, přestože jsme neměli někde ani 5 minut na přestup, víc než pohodlně. Prohlídku trati Grenobl - Marseille doporučuji, jedná se o horskou trať s množstvím kamenných mostů a tunelů, zajímavých pohledů do údolí i na hory. V Marseille bohužel naše cesta skončila neb jsme se asi na 4 pokus dozvěděli, že strojvedoucí DKV Marseille a DKV Perpignan stávkují a tudíž vlaky jezdí jak "noty na buben". Dle ochotného anglicky mluvícího informátora jsme se také dozvěděli, že přednostně jsou vypravovány vlaky vyšší kvality (TGV,
RE...) a až naposled osobní vlaky. Vzhledem k této situaci jsme byli nuceni výrazně změnit plány a opustit jižní část Francie. K přesunu do Paříže jsme použili vlak TGV. Příplatek (spíše místenky, neb jsou všechny TGV jsou povinně místenkové a místenka je opravdu kontrolována) k FIP stojí mimo špičku 1,50 Eur, ve špičce pak 3 Eura. Problém s vyprodanými místenkami nenastal, ačkoliv jsme několikrát přišli na poslední chvíli. Svezení vlakem TGV doporučuji, neboť pohodlněji jsem snad ještě nejel. Po celodenním pobytu v Paříži jsme se metrem přesunuli na nádraží Paris-Montparnasse. Je to velmi rozsáhlé a značně nepřehledné nádraží rozdělené na tři části Montparnasse 1 - 3. Tomu kdo jej nezná, doporučuji včasný příjezd na vlak. Přestup mezi vlaky během 10 minut prakticky nepřipadá v úvahu. Je zde možné uschovat po dobu 3 dnů a to v cenách 3,5; 5; 7,5 Eur v závislosti na velikosti použité skříňky. Pařížské metro stojí 1,3Eur je poměrně čisté a přeprava bezproblémová i když o něco pomalejší než v Praze. Zde se také nachází zajímavost a to je metro na gumových kolech. Doporučuji shlédnutí (jedná se o linky 4 a 12) a svezení. Dalším cílem pak byl ostrovní klášter Mont Saint Michel. Tento klášter se nachází cca 10 km od vlakové zastávky Pontorson na trati Lamballe-Villediu. Je možné tam dorazit vlakem a dále pokračovat autobusem, ale je to dosti krkolomné. Výhodnější je použít autobus, který funguje na FIP nebo jízdenku vlakem TGV z Paříže. Tento autobus odjíždí z Rennes (každé cca 2h) a je přípojný na TGV od Paříže. Cesta trvá přibližně hodinu a půl. Po prohlídce kláštera pak následoval už jen návrat přes Paříž, Basilej, Mnichov, Řezno do Prahy. Celkové zkušenosti z výletu: Knižní jízdní řád nelze nikde sehnat, průvodčí mají jen elektronický v přenosné pokladně. Ve stanicích jsou jen příjezdy a odjezdy, z čehož vyplývá, že na vše je třeba se ptát v informacích. Informace (ale i prodeje lístků a místenek) fungují ve francouzštině, jen velmi málo v angličtině a vůbec v němčině. Vyplatí se tedy umět alespoň základní slovíčka francouzsky. Jízdenky nelze zakoupit v automatu, neboť ten mince nebere a platební karty také ne. Platit v nich je možní jen jakousi čipovou kartou prodávanou SNCF (obdobná jako telefonní karta). Upozornění pro neFIPkaře: Jízdenky je nutno označovat v automatech před nástupem do vlaku. Neoznačení je trestáno pokutou. Všem kdo hodlají navštívit Francii tak přeji mnoho štěstí při prozkoumávání této krásné země.
Zdraví

Ing. Michal Šimandl
 

########### Malta 2003 ###########

Dobrý den
Přeji Vám hodně dárků pod stromečkem a mnoho úspěchů a "pevné nervy" v Novém roce.

Dovoluji si poslat dva náměty na doplnění Vašich stránek.

Odkaz: Ostrovy - Malta:
Společnost MA-RE-SI SHIPPING provozuje trajekt Catania - Valleta jezdí sice jen jednou týdně a stojí 90 Euro, ale jezdí přes noc s připlutím na Maltu v 7,00 hod. ráno. Stránky: www.ma-re-si.com

Odkaz: Aerolinky:
Letecká společnost EasyJet zavede od června 2004 dvě nové linky z letiště Berlín Schoenefeld a to do Atén a na Malorcu. Vzhledem k tomu, že ceny jsou cca do 100 Euro za zpáteční letenku a na Schoenefeldu staví všechny EC Praha - Berlín, může to být pro nás zajímavé.

Zdraví Vláďa z DATISu
 

########### Cestování po Španělsku, 10/2003 ###########

18.října 2003

Zdravím všechny cestovatele

a děkuji za zřízení těchto stánek,kde jsem se dozvěděl potřebné informace.Já a moje přítelkyně jsme se vydali dne 20.října 2003 na "výlet" především do Španělska.Z Vídně jsme vyjížděli v 7:30 vlakem EC ...Maria Theresia do Zurichu,příjezd v 16:27 a hned na přestup do Genevy kde jsme přijeli okolo 19:30.Z Genevy jsem pokračovali nočním vlakem do Narbone a z Narbone dalším nočním vlakem do Port Bou:Na tyto dva vlaky jsem měl předem zakoupené místenky tzv.sleeperete (sklopná sedadla),kde jedna místenka stála 1,50 Eur.Z Port Bou do Barcelony jsme pokračovali vlakem typu DELTA - bez příplatku.V 9:58 jsme dorazili do Barcelony!!Cestovaní po Španělsku je špatné v tom ,že téměř všechny noční vlaky jsou beznadějně vyprodané a to minimálně na 24 hodin.Procestovali jsme celé jihovýchodní pobřeží Španělska a to od Barcelony-vřele doporučuji přes Tarragonu,Valencii,Granadu,Algeciras,Gibraltar a Sevillu.Z Tarragony do Granady jsme použili Talgo,kde příplatek na 1 osobu činil 6 Eur.Musím potvrdit věty cestovatelů,kteří byli v září ve Španělsku a napsali úryvek do těchto Ohlasů z cest,že Talgo staví opravdu všude a rychlost kolem 200km/h jsem teda zažil, ale tak 30 min. jízdy.Ubytování v Algecirasu je opravdu na každém rohu.My jsme zaplatili na 2 dny ubytování pro 2 osoby 36 Eur,což je 9 Eur na osobu/den- v pohodě.Druhý den jsme jeli z Algecirasu do města La Linea autobusem a odtud necelých 10 min. pěšky na hranice Gibraltaru.Autobus jezdí opravdu každých 30 minut z BUSového nádraží v Algecirasu a stojí 1,55 Eur na osobu.Výlet na Gibraltar byl opravdu nádherný - je to vlastně britská kolonie,kde se mluví Anglicky,takže si nezapomeňte pas.Měna je tam britská libra (berou i eura) a jako městskou dopravu používají slavné double-decker-červené dvoupatrové autobusy.Městský autobus Vás za 1,40 Eur na osobu doveze na tzv.Europe point,kde je nádherný výhled na pobřeží Afriky.Dovolená se přehoupla do druhé poloviny.Měl jsem v plánu,že pojedeme nazpět nočním vlakem-Trenhotelem ze Sevilly do Barcelony.Už 2 dny předem jsem si chtěl zarezervovat 2 místa na tento vlak,když mi v pokladně řekli - it is full (je to plné) a třetí den byli volné pouze lehátka,které stáli 25,50 Eur na osobu-nic jiného nám nezbylo.Moc jsme se na ta lehátka netěšili,protože po zkušenostech s Talgem,kde se nedá pořádně sklopit sedačka...ale lehátka byli o něčem jiném.Večer jsme zalehli a druhý den ráno už nás vítala opět Barcelona. V 15:50 jsme odjížděli z Barcelony vlakem typu Delta na hranice a ve 20:25 odjíždí noční vlak z Cerbere do Strassbourghu-nevýhoda je,že tento vlak jezdí jen v určitém období a dnech,jinak je to dobrý spoj.Příjezd do Strassbourghu je okolo 9 hodiny ranní a za 2 hodiny je přípoj do Vídně s přestupem v Mnichově vlakem EC,kde příplatek na německém území činil 7,20 Eur pro 2 osoby.Do Vídně jsme dojeli ve 20 hodin a ve 21:40 odjíždí R Chopin směr Břeclav ,Přerov a Ostrava.

Chtěl bych se ještě zmínit,jaké jsme měli zážitky:Když jsme čekali v Seville než přistaví Talgo,zašel jsem do mezinárodní pokladny s tím,že si zarezervuji na noční vlak z Cerbere do Strassbourghu 2 místa na sezení.Připomínám,při cestě do Španělska jsem u nás v pokladně zaplatil 3 Eura pro 2 osoby.V Seville ten pán u okénka zpočátku nevěděl co chci-ptal se i svých kolegů a pak mi sdělil,že pro jednu osobu to bude za 112 Eur,což jsem mu chtěl ukázat na čelo...každý jsme si stáli za svým,až ten pán řekl "sorry" (celou dobu mluvil Španělsky)a já jsem pochopil,že to nemá smysl.Druhý den v Barceloně jsem vše zarezervoval během 10 minut bez nějakých problémů.

Díky za přečtení našich zážitků ze Španělska,

s pozdravem

 

Tomáš a Katka ze žst Brno a Břeclav                                               Vloženo: 21.11 2003

 

########### Itálie, září 2003 ###########

Vážení cestovatelé!

Mé zkušenosti z Itálie letos v září.Cestovali jsme do Bovy Mariny. EC C.Goldoni Wien-Venezia S.L. bez problémů. Z Venezie S.L. do Reggio di Calabria jsme jeli lehátkovým R 35931 odj.18:46,lehátko zakoupené u nás stálo 350,- Kč. Na 14-ti hodinovou jízdu napříč celou Itálií se to vyplatí. Jednou jsme použili v úseku Villa S.Giovani-Reggio d.C.vlak IC/asi 10min./průvodčí moc ochotný nebyl, ale umluvil jsem to s ním bez příplatku. Tvrdil nám, že příplatky jsou nutné. Na zpáteční cestu jsme měli u nás koupené příplatky+místenky na ES Italia /250,-Kč asi 8 Euro/Reggio d.C.-Roma Termini. U vlaku jsme se s průvodčím bavili o fotbale a stále byl plný humoru. Při revizi jízdenek ale pěkně přitvrdil. Zdálo se mu, že jsme za příplatek zaplatili málo, a chtěl po nás dalších 8 Euro. Na Popu to spočítal na 16 Euro. Byli jsme neoblomní. Vzal naše příplatky a šel na poradu za vlakvedoucím. Půl hodiny chodili po vlaku a stále někam telefonovali. Nakonec nám příplatky vrátil s tím, že mu "nekoduje computer". Vyřešil to diplomaticky tak, aby se neshodil. Další příplatkový problém nastal v EN 286 Capri mezi Roma Termini a Brener/ Brenerro. Po odjezdu z věčného města prováděl revizi průvodčí, který vezl vlak z Neapole do Bologně. Ten příplatek nevyžadoval. V Bologni nastala změna průvodčích a první jejich slova byli "suplemento" a už jsme platili. Řekli jsme, že jedeme z Bologně. To stálo na Brener 8 Euro, z Říma je to za 12 Euro. Tím vlakem jsme pokračovali do Mnichova na pivní Oktoberfest, takže jsme museli platit. Vlaková četa byla nekompromisní. S filmováním a fotografováním na italských nádražích jsme neměli sebemenší problémy. Karabiniéři stáli vedle nás při této činnosti a neřekli ani slovo.

 S pozdravem Pavel Koryčánek ŽST Otrokovice                                     Vloženo 2.11 2003

########### Švýcarsko,Španělsko, Gibraltar, Ceuta ###########

Zdravíme a děkujeme za pěkné stránky.

Posíláme několik zkušeností z naší cesty na Gibraltar v září 2003:

Z Prahy do Zurichu jsme použili přímý lehátkový vůz EN 273/466 (lehátko 430 kč). Den ve Švýcarsku jsme strávili návštěvou Interlakenu a zde jízdenka BLS zde plati i pro lodní linky po obou jezerech a trať přes Visp a Sion do Ženevy. Ta rozhodně stojí za vidění. Z Ženevy do Irunu noční vlak NZ 4778 bez příplatku, píšou že je povinná rezervace, ale místenku nikdo nevyžaduje, tedy pokud máte to štěstí a francouzského průvodčího vůbec potkáte. Vlak je to celkem pohodlný,tři vozy na sezení se sklopnými polohovacími sedadly, jenom v něm byla trochu zima, protože nechali celou noc běžet klimatizaci nastavenou zřejmě ještě na parné léto. V Irunu jsme bez problémů zakoupili lehátka na noční vlaky Estrella 204 do Madridu a Estrella 344 z Madridu do Algeciras.Cena za lehátko v obou případech 15 Euro. Vlaky Estrella vezou pouze dva vozy na sezení, první a turistickou třídu, a po jednom lůžkový a lehátkový vůz, to je vše, takže v hlavní sezóně a o víkendech budou asi dost vyprodané. Pro cestu zpět jsme chtěli použít Trenhotel 994 Malaga - Barcelona, měli sice již vyprodaná lehátka (10 dní předem !!!) ale prodali nám místenku k sezení za 6 Euro, ačkoliv podle našich informacií tento typ vlaku vozy k sezení mít neměl.

V Algeciras lze bez větších problémů sehnat Hostal v cenách od 9 do 15 Euro za osobu a noc. Vyplatí se i trochu smlouvat. Od nádraží jděte cca dvěstě metrů rovně, pak doleva a za pět minut jste v uličkách, kde je jich dost.

Přístav odkud jezdí trajekty do Ceuty je od nádraží 10 - 15 minut chůze. Zpáteční lodní lístek stál 38,60 Euro (jednosměrný 21,40 Euro) a můžete si ho koupit prakticky všude (na nádraží, ve městě nebo až v přístavu) cena je stejná. Tento lístek platí pro lodě všech tří společností (Transmediterranea, Buquebus, Euroferry) provozujících linku Algeciras - Ceuta, takže vlastně nemá cenu hledat jízdní řád, minimálně jednou za hodinu nějaká loď odplouvá a to od 7,00 do 21,00 hod. Plavba trvá podle reklamy 35 minut, ve skutečnosti necelou hodinu, na lodi i v přístavech jsou Free Shopy kde lze koupit alkohol, cigarety, kosmetiku ap. za celkem (i pro českého železničáře) přijatelné ceny.

Pro vlastní návštěvu Gibraltaru jsme použili autobus Algeciras - La Linea, Bus terminal je na dohled od nádraží, spoje jezdí celý den každých 30 minut, lístek se kupuje u řidiče a stál 1,55 Euro pro jednu cestu, jízda trvá asi 50 minut. Z konečné La Linea  je to na Gibraltarskou "hranici" 10 minut chůze. Na Gibraltarskou skálu lze samozřejmě vylézt pěšky, nebo zakoupit prohlídku mikrobusem, popřípadě použít lanovku. Pěšky je to zadarmo. Vyhlídkový autobus stál hned na hranicích 32 Euro, mikrobus ve městě 25 Euro a v ceně je vstup do krápníkové jeskyně St. Michael, jízda na jižní Punt Europa a samozřejmě i na vrchol a seznámení s opicemi a cesta na severní skálu s vyhlídkou na přístav. Celková doba prohlídky byla 1,5 hodiny. Lanovka stála zpáteční 11 Euro. Ve městě je hlavní pěší zóna Main Street plná Free Shopů. Ceny jsou ještě příznivější než v Ceutě. A dále samozřejmě spousta dalších zajímavostí, záleží jen kolik kdo má času. Nejzvláštnější je asi přechod runwaye místního letiště přímo kolmo přes střed dráhy, to hned tak někde nezažijete, a když přistává letadlo, tak prostě zavřou závory.

Domů jsme jeli z Algeciras přes Bobadillu do Malagy vlaky Andalucia express 3077 a T.R.D. 3904, oba bez příplatku a z Malagy Trenhotelem 994 do Barcelony. Trenhotel je vlastne Talgo s dvěma vozy na sezení a zbytek asi deset vozů lůžka. Není to ani moc pohodlné, televizi nám nepustili, sluchátka nedali, souprava která prý jezdí 200 km/h jela tak 80 - 100 a stavěla každou chvíli, ale po 13ti hodinách jsme už byli v Barceloně. Odtud odpoledne do Cerbere, Regional expres Delta jezdí každé dvě hodiny. Z Cerbere nočním "Pařížským" rychlíkem NZ 3730 do  Narbonne, přestoupili na NZ 4678 a "francouzským chladírenským vozem" do Ženevy. Z Zurichu pak večer EN 467 do Lince a R 272 do Prahy. Z Barcelony do Prahy už vše bez příplatků.

Potřebné vybavení jízdenkami FIP:  OBB, SBB, BLS, SP, SNCF, RENFE.

Užitečné stránky: bahn.hafas.de ; railweb.techsite.cz ; www.sbb.ch ; www.bls.ch ; www.renfe.es ; www.spanelsko.info ; www.hostelsweb.com ; www.andalucia.com ; www.turiceuta.com ; www.gibraltar.gov.gi ; www.gibraltar.gi

Zdraví a mnoho cestovatelských zážitků přejí:  Vláďa, Ferda, Aleš a Pavlík                     Vloženo 12.10 2003

 

########### Polsko, (FIP ?) ###########

Dobrý den!

Předně by Vám chtěl vyjádřit účast při Vaší snaze informovat své kolegy o cestování. Nebýt těch restrikcí ze strany managementu ČD, ani bych si nevšiml, že jde o Vaši soukromou iniciativu. Při prvním prohlédnutí Vašich stránek jsem si jen povzdechl:" no konečně se na těch FIPkách vzpamatovali". Teď vidím, že ne - asi i to je důvod, proč jsou tolik hákliví na zveřejňování "svých" informací. Když jim tolik vadí informace na veřejném internetu, tak proč nevytvoří pořádný portál na intranetu sami???

Z toho, co jsem četl, a jak znám Ing. Bernarda, tak k tomu restriktivnímu dopisu byl určen příkazem shora. Datis má plus alespoň za to, že Váš server zrcadlí do intranetu. Jinak bych měl jednu informaci - při cestě do Polska pozor - děti od 4 let věku musí mít jízdenku. Tedy pokud nemáte pro dítě FIPku, budou po vás chtít ve vlaku (asi) třetinu běžného jízdného.

 

Rád bych se zase dozvěděl, od kolika let musí mít dítě jízdenku v Německu.

Zdraví a mnoho sil při bourání "tlustých zdí" přeje.

Václav                                                                                                   Vloženo: 10.9 2003

########### Francie, Pyreneje ###########

Dobrý den,

právě jsem se vrátil s kamarádem z Pyrenejí, kam jsme vyjeli vlakem na FIPky. Mám dobrou zprávu pro všechny, kteří by se hodlali přepravovat busy SNCF na linkách Lourdes - Baréges, Lourdes - Cauterets a Oloron - Canfrance. Dle našich současných zkušeností uznávají FIPky v plném rozsahu, bez jakéhékoliv doplatku. Někteří řidiči bývají z FIPek dost překvapení. Zdálo se mi, jako by je viděli poprvé v životě.

S pozdravem  Antonín Havel, Plzeň                                                                         Vloženo: 10.9 2003

########### Evropa ###########

Můj malý výlet Evropou, klikněte zde.    Vloženo: 10.9 2003

########### Řecko, ###########

Zdravim vsechny cestovatele.

Prave jsem se vratil z Recka a mam mensi informace pro cestujici do teto zeme.

Na trase Solun - Atheny jezdi dva pary vlaku ICE - pozor neplati na ne FIPka a je velmi drahy (cca 25 EUR jedna cesta)!!! Na veskere vlaky kategorie IC je pro FIPkare sleva 50% z jizdneho + priplatek IC, ktery je v zavislosti na vzdalenosti. Jel jsem vlakem IC 304 z Aten do Kiparissie (nocni spoj). Cena jidenky, mistenky a priplatku IC je na teto trase 9 EUR. Mezi obycejnym vlakem a IC je rozdil! IC jsou plne klimatizovane motorove jednotky, kdezto obycejne vlaky jsou klasicka becka. V Recku jezdi pouze jediny lehatkovy vlak na trase Ateny - Solun a zpet. Cena lehatka je 8 EUR. Luzkove vozy jsou vyrazeny z provozu. Jedine luzkove vozy jezdi na mezinarodnich rychlicich ze Solune do Ljublany (R Olympus) a do Budapesti (R 460 Transbalkan). Luzko Solun - Budapest stoji 29 EUR. Varuji vsechny cestujici vetsiho vzrustu, kteri chteji cestovat madarskymi luzkovymi vozy (plati obecne): Nekupujte si luzko nahore nebo se nevyspite!!! Velke problemy jsou s vystavovanim mistenek v mezilehlych stanicich na obycejne vlaky! Muze se stat, ze pokud pojedete bez mistenky i treba ze Solune do Aten, tak budete stat celou cestu, coz je 6 hodin cesty!!! Doporucuji bez mistenky nejezdit!!! Vlaky a to plati hlavne o tech obycejnych jsou dosti plne az preplnene! David Lysak

Vloženo: 10.9 2003

###########  Itálie, Francie, Španělsko  ###########

Zdravím ,

  A  předem velké díky za tuto službu.

  Nehledě na to, že jsem železničář, jsem tak trochu naštvaná na služby ČD poskytované cestujícím, kterými bychom měli lákat k přepravě po železnici. Informace právě o výlukách v úseku Menton-Monaco-Monte-Carlo jsou u nás nedostupné. Ale i  v Algeciras (RENFE) o ní věděli. Tak proč ne na ČD?

Prodávají se místenky na vlaky přes Francii do Portbou a zpět, jako by se nechumelilo. Přitom vlak 1145 ze st. Milano P.G. do Portbou končí na hranici ve Ventimiglii. Dále jsme byli přepraveni v mrazícím autobuse až do Portbou přes celou Francii. Dobrý zážitek. My v tričkách a přitom by jsme potřebovali ušanku a futrál na nos. Ale vše bez  jakýchkoliv zmatků a s velkým překvapením pro všechny cestující. Klobouk dolů před organizací železnice FS.

A naopak :

Cesta zpět byla strašná !!!!!   Ze Španělska jsme přijeli do st. Cerber (SNCF). Na odjezdové tabuli vlak 1142 do st. Milano Porta Garibaldi nebyl. Dovíte se, že nejede. Ale vlak předním 5508 do Nice jede v trase vlaku 1142. Je povinně místenkový, takže místenky do Milána k nepoužití . Podle výpravčího nás měl  usadit průvodčí vlaku. Kdyby ovšem byl. Drze jsme si sedli tam, kde jsme uznali za vhodné a modlili se, aby nás nevyhodil  cestující s místenkou od vlaku 5508. Což se nám nakonec stalo. Vlak skutečně končil  ve st. Nice-Villa. Dál byla přeprava osobním vlakem do Monaca. Z Monaca do st. Menton autobusem s tím, že jsem systém, jakým obsazovali pracovnice SNCF přistavené autobusy psychicky nevydržela a spustila jsem češtinou na dámy, jestli mi zajistí odvoz až do st. Venezia S.L.. Nabírali jsme takto zpoždění  a  ostatní cestující různých národností se mnou souhlasili, že se s takovou organizací ještě nesetkali a měli rovněž obavu, že jim v Itálii ujedou přípoje dále do ostatních států Evropy. Vše zachránil řidič autobusu, který odstranil zábrany k přistaveným autobusům. Cestující naházeli během 5 minut zavazadla do úložných prostorů a odjeli jsme do vedlejší stanice Menton. Tam jsme jen chvilku čekali  na osobák do Ventimiglie . Kdybych se neozvala, byl by pryč a čekali bychom na další vlak. Ve Ventimiglii jsme byli nuceni zaplatit příplatek na IC do Milána, abychom stihli vlak ze st. Venezia S.L. do Vídně a dál domů.

   Než jsme odjela na dovolenou, byla jsem díky Vaší službě informovaná o výluce ve Francii. Ale tím, že jsem měla na vlak z Milána do Portbou a zpět zakoupené místenky,  byla jsem si jistá, že se mě výluka netýká.

   Ve Španělsku jsme byli příjemně překvapení ochotou vlakové čety ve vlaku z Algeciras – Madrid a i jiných zainteresovaných zaměstnanců. Vlak měl 4x měněnou lokomotivu z důvodu poruchy a zpoždění 3,5 hodiny. Z Madridu by  jsme se vraceli část cesty po stejné trati zpět do Cartageny Talgem, které bychom právě z důvodu zpoždění v Madridu nestihli. Požádali jsme průvodčího, díky spolucestujícím z Maďarska , aby  Talgo z Madridu do Cartageny zastavilo mimořádně ve stanici Alcazar de San Juan, kde jsme vystoupili ze zpožděného vlaku. Vše bylo zorganizováno na jedničku s hvězdičkou. Ve stanici Alcazar  už na nás čekali. A když přijelo naše Talgo stál u něj i přednosta stanice s náměstkem a u dveří nás očekával průvodčí.

Mimochodem 6 Euro za příplatek a místenku, kterou koupíte u nás v ARESU, není moc, za pohodlí v Talgu. Premiéry filmů, které u nás v kinech teprve začnou běžet, jsme díky cestování v Talgu viděli 4x a děti měli radost, že jim zůstaly z vlaku sluchátka, které se dávají automaticky při každé jízdě v tomto druhu vlaku.

    Teplé moře (skutečně teplé) a dobré ubytování  (taky to s ním nebylo jednoduché, protože české cestovky , myslím z Čech a ne Moravy, nejsou moc solidní organizace vůči klientům s vlastní dopravou) vyvážily nepříjemné cestování přes Francii.

 S pozdravem Zuzana Botorová, ŽST. Havířov                           Vloženo: 3.8 2003  a děkuji za důležité zprávy  

  

##################   Itálie   ##################

Zdravím, zde zasílám několik poznatků o cestě do Itálie

Pro cestu z Vídně do Milána jsme použili přímý lůžkový vůz vlaku EN 235. Na tom to místě je třeba podotknout, že jezdí opravdu poměrně plný (celý EN 235 i onen lůžkový vůz). O tomto vlaku je v KJŘ FS (mimochodem stojí 7,70 Euro a sehnat se dá, jen je třeba umět trošku italsky nebo mít slovník) psáno asi toto: V lůžkových a lehátkových vozech se platí, kromě patřičné jízdenky, také příplatek (příplatek+jízdenka tvoří tzv. globální cenu). Tento příplatek je možné zakoupit i v ČR a stojí cca 16 Euro/os při cestě Vídeň-Milán. Ale pozor! Pro směr Vídeň-Milán dostanete jen rezervaci a 16E musíte doplatit přímo ve vlaku. Pro směr Milán-Vídeň je možné jej zaplatit již u ČD. V ostatních vozech (sedící) se platí příplatek stejně jako v denních IC. Obdobné platí i pro EN 234. Dále musím upozornit na to, že nevybírání příplatků ve vlacích IC a vyšších je jen a jen benovolence průvodčího. Dále můžu z vlastní zkušenosti doporučit vzít si s sebou nejen slovník, ale i konverzaci, Italové jsou opravdu vstřícnější, když vidí, že se snažíte mluvit italsky. Naopak zřejmě neuspějete s němčinou. Musím také uvést, že Italové zavedli cosi jako samoobslužné odbavení cestujících. Zakoupenou jízdenku je tedy nutno označit ve stanici v příslušném strojku. Neoznačení je pokutováno 5E. Toto se ale týká také vlaků "vyšší kvality". Průvodčí pak už jen prochází vlakem a kontroluje, zda máte jízdenku označenou a případně pokutuje. Jízdenky FIP se takto neoznačují. A ještě jedna poznámka na závěr. V italských stanicích je zakázáno cokoliv fotit nebo natáčet. Toť je asi vše co jsem chtěl doplnit ke dříve uvedenému.

S pozdravem

Ing. Michal Šimandl                                                    Vloženo: 10.9 2003

 

Navazuji na včerejší rychlou informaci a uvádím bližší a konkrétní údaje z cesty do Kalábrie, oblasti kolem Catanzara u Jonského moře uskutečněnou od 1. do 13.7.2003 EN 235 Remus z Vídně bez potíží, doporučuji místenku. ES 9365 z Říma v 9,45 na místenku a příplatek vše koupeno v Liberci za 8 Euro opět bez potíží, vlak plně obsazen, jeli jsme do Lamezie Terme. V Kalábrii jsme jeli např. ICN (EN) 787 z Catanzara, dále IC 692/691/693/694 na trase Soverato-Taranto a zpět IC 696/695/697/698. V těchto vlacích se střídají průvodčí (4x) a pouze jeden se tázal na příplatek, po odpovědi, že předchozí průvodčí ho nechtěli, odešel a dál nic nechtěl. Nazpět IC 726 z Lamezie Terme odj. v 13,09 do Říma opět bez dotazu na příplatek. EN 234 Remus z Říma v sobotu jedině s místenkou, jinak na chodbičce, ale kromě zpoždění 2,5 hodiny a nefunkční klimatizace bez potíží. K tomu jako zajímavost dodávám, že v Kalábrii jezdí často na osobních vlacích starší motorové vozy, které jsou velmi dobře klimatizovány. Pokud však jede lokomotiva s osobními vozy, klimatizace není. Řekl bych, že je dobré, aby alespoň někdo ve skupině uměl trochu italsky, průvodčí bývají pak daleko přístupnější a ochotnější. Při zpoždění osobního vlaku do Lamezie na naši žádost průvodčí celkem ochotně žádal mobilem o možnost pozdržení dalšího spoje. Na závěr zajímavost a několik zkušeností ze soukromé dráhy Catanzaro Lido - Catanzaro Cittá - Cosenza:

V Catanzaro Lido je stanice FdC téměř naproti nádraží FS, které je v rekonstrukci. Zde je možno koupit předtištěnou jízdenku do Catanzaro Cittá za 0,77 Euro, pak ji označit ve strojku ve vlaku.Pokud jsme chtěli projet celou trať, dostali jsme od udiveného výpravčího-pokladníka psanou jízdenku. Jízda z Catanzaro Lido do Cosenzy přijde na necelých 5 Euro. Zhruba 120 km ujedete asi za 3 hodiny. Nemají zde jízdní řád stejně tak jako ve stanici FdC Catanzaro. Tato stanice sousedí se stanicí FS Catanzaro a lze tam přejít po mostě přes trať. Nejvíce informací o FdC je ve stanici Catanzaro Cittá, kde je vyvěšen jízdní řád, mají zde i depo a přestupuje se tu na vlak do Cosenzy. Část spojů je nahrazena autobusy, je třeba se zeptat. Větev Pedace

- Camigliatello Silano již patrně nejezdí, možná jen autobusy, ale to se nám nepodařilo ověřit. Rozchod je 1000 mm, zajímavostí je ozubnicová část mezi Catanzaro a Catanzaro Cittá. Trať zde stoupá neurčeným sklonem několika tunely se zajímavými výhledy na město a okolí. Jezdí motorové soupravy, které pod vrstvami sprejerských obrazů již nemají vůbec vidět původní lak.Mezi stanicemi Catanzaro Cittá a Cosenza je vlak využíván jen v okolí těchto měst, střední úsek jede souprava prázdná, možná jsou více využity autobusy, ale to jsme nezkoušeli.Cesta vlakem nabízí nevšední pohledy na poměrně hustě vegetací zarostlé vnitrozemí. Zpáteční cestu lze lépe a rychleji projet s FS. Jízdu s FdC lze doporučit především fandům a těm, které už nebaví ležet u moře,nebo chtějí vidět neobvyklé obrázky z Evropské unie, většina by ji asi nepovažovala za příliš atraktivní. Častý nepořádek(nejen) na okrajích měst asi nemusím připomínat. Pokud se domníváte, že mohou uvedené informace dalším cestovatelům pomoci, můžete je umístit na Váš server. Ing. Jaroslav Špína, Správa budov Turnov, SDC Liberec

Vloženo 3.8 2003                Děkuji za popis cesty, která není z běžných.

################  ANGLIE, IRSKO  ###############

Děkuju za pefektní a užitečné stránky.Upřesnění k Irsku:na autobus 90 mezi nádražími Heuston a Connoli st. se fipka neuznává,ale naopak platí na MHD v Belfastu pro cesty z/na nádraží a mezi stanicemi. Irové jsou posedlí kontrolou jízdenek(před nástupištěm, ve vlaku i po výstupu). Průměrná hustota spojů jsou tak 3 za den, kromě Dublin-Cork/Belfast a DARTU v Dublinu. S výjimkou vozů CITYGOLD se příplatky neplatí a to ani ve vlacích ENTERPRISE Dublin-Belfast. V S Irsku už vlaky jezdí o poznání častěji. V Británii vlaky jezdí bez problému a relativně často (kromě neděle). Jediný noční vlak, který jsem našel byl CALEDONIAN SLEEPER z London Euston do Glasgow/Edinburgh/Abereen/Fort William. Vlak veze vždy jen jeden vůz k sezení do každé destinace, rezervace je povinná (zdarma), na lůžko se připlácí asi 30 liber.Těsně před odjezdem je prakticky nemožné sehnat místenku-bývá vyprodáno. Na trajektech Stena Line jsem platil přístavní poplatky Holyhead-Dun Loaghaire 2liby, Belfast-Stranraer 5liber a mezi Hoek van Holland-Harwich 12eur(ceny z července 2003). Ve "zkušenostech" jsem si přečet, že se v chorvatsku platí příplatky, já jsem nikdy nic neplatil(léto2002).                          Děkuji p.Pithartovi J.

Vloženo 3.8 2003

################  Itálie, Francie i Monako  ###############

Vážený pane, vrátili jsme se z Itálie a mohu Vám říci, že příplatky IC jsou od FIPkařů vybírány nekompromisně ve všech vlacích IC! Měli jsme místenku zakoupenou u nás a v IC 726 z Lamezia T.C do Roma dne 21.6. jsme zaplatili tak jako ti bez místenky.Navíc jsme použili informaci z osobní pokladny v Itálii - pokud si zakoupíte na vlak ICN lehátko (10,10 EUR) neplatíte příplatek.Od poslední návštěvy před dvěma lety přibylo na FS vlaků IC, EC a ES, ubylo vlaků "obyčejných" bez příplatků. Také se dost obměnil vozový park (k lepšímu). Spolucestující nás navíc přesvědčovali, že platili příplatek 20 EUR i za vlak z Vídně do Říma, ovšem až na italských hrancích(EN 235 Remus).Přeji hodně úspěchů při budování Vaší stránky, moc se nám líbí.

Milena Martinčíková

Vloženo 30.6 2003--------děkuji p. Martinčíkové za zkušenost vedoucí k zamyšlení.

Nejdříve dík za dobré tipy a informace.

Každý rok využívám FIP k cestám m.j. po Itálii. Již vloni v červnu jsme 3x použili IC v oblasti Lamezia, Scalea, Roma bez příplatku. V prosinci 2002 jsem získal depeši GŘ ČD Praha DPS 1175 12/12 02, kde je upozornění k mezinárodní přepravě ve znění, že příplatky k FIP se na vlaky EC/IC nevybírají. Taktéž nově se objevil příplatek (místenka) pouze 8 Euro k FIP pro vlaky FS Eurostar bez vlivu ujeté vzdálenosti. Nezbývá, než vše ověřit v praxi, a proto uvítám zkušenosti červnových cestovatelů.

                                   J.Š. Liberec                                          Vloženo 7.7 2003

Zde mám vyjádření od ČD:  Depeše měla na mysli mezinárodní cestující u nás na ČD. Ne nás v cizině.

                                                                                                   Vloženo 13.7 2003

A Itálie s Francií a Monakem:

Vážení včera jsem se vrátil z dovolené ve Francii a musím vám popsat komplikace, které nastali během cesty. Cesta přes rakousko v pohodě. EN 235 Remus - bez místenky ani ránu. Všechny místa beznadějně obsazené. Kromě těchto místenkových vozů měl vlak jeden vůz nemístenkový takže asi hodinu před odjezdem byla souprava přistavena a ten kdo tuto věc znal mohl v tomto voze chytnout docela dobrý flek. Ale během půlhodinky byl i tento vůz plný. Takže doporučuji určitě místenku. Mimo jiné měla souprava ještě dva vozy, které jeli podle jízdního řádu puze do Villachu, průvodčí také všechny co v nich seděli odkazoval do jiných, které jeli až do Říma. Ovšem ve Villachu se nic neodpojilo a vozy pokračovali až do Říma. Těžko říct proč. Loni byli tyto vozy opravdu odpojeny.

Cesta v Itálii také v pohodě, ale je nutno počítat s hodně cestujícími. Vlaky plné, i když má vlak 12 vozů a je to osobák. Vlaky IC slušné a pro Fipkaře bez příplatků.

Pozor !! Cestování ve Francii je trošku horší. Ve vlacích nejezdí průvodčí takže není se koho zeptat co se děje nebo kde vlak staví a kde né. V úseku Menton - Monako je z důvodu rekonstrukce tunelu zavedena náhradní autobusová doprava. Vlaky z Ventimilie do Mentonu jezdí jen některé asi tak co třetí vlak a podle počtu cestujících. Tato situace není nikterak označena nebo ohlašována. Všechny vlaky končí a začínají v Monaku. Vlaky v Monaku nebo naopak v Mentonu, které by měli čekat na tyto autobusy tak jako u nás nečekají a stává se, že autobus dojede a vlak, který měl jet je už pryč. Je třeba s tímto počítat a najít si více spojů. Mimo vlaky uvedené v jízdních řádech, které bývají u pokladen jezdí také jakési příměstské vlaky a ty zde nejsou uvedeny. Francouzi se odmítají bavit anglicky, italsky a německy. Jízdenky na průkazku FIP je lepší na předpokládanou jízdu zakoupit u nás. Zakupoval jsem pro manželku, ale cena byla stejná jako za obyčejnou jízdenku i když na jízdence bylo uvedeno jako že sleva FIP. Tak nevím jak to bylo možné. Snad nějaké informace někomu poslouží aby se připravil na cestu.

S pozdravem Vyskočil Jan ČD-Centrum Krnov.

 Vloženo 8.7 2003            Děkuji za zprávu.

 

 

Úvod Itálie Francie Španělsko Švýcarsko EU a Brusel Nizozemí Balkán Severské z.
Andorra Portugalsko Rusko V. Británie Irsko Asie Afrika Ostrovy Aero-Bus
Rakousko Sci-fi Novinky Wien Zvláštní úz. Lodní linky « Prezentace «