FIPkou po Německu
Servis
******** |
S Fipkou po Německu ?
Řada železničářů stále používá při cestách vlakem k našemu západnímu sousedovi jízdenku FIP DB AG. Cestujete-li dálkovými spoji IC, EC, ICE atd. dopravce DB AG, je Vaše cesta zpravidla bezproblémová, pomineme-li poměrně častá zpoždění. Přesnost plnění grafikonu se totiž pohybuje kolem 80 %. Musíte samozřejmě respektovat příslušná omezení u některých vlaků a v některé dny , kdy nelze tyto dálkové vlaky na jízdenku FIP DB AG oficiálně použít. Tato omezení bývají 2x ročně aktualizovány.Praxe ovšem nebývá tak důsledná… V dálkové dopravě se začínají objevovat noví soukromí dopravci (např. Flix Train, aj.), kde jízdenky FIP neplatí, ale internetové jízdné bývá relativně levné. Určitou pastí pro majitele jízdenek FIP je expres Praha – Domažlice – Mnichov, který po státní hranici provozují České dráhy, zbývající část do Mnichova společnost ALEX, která patří do sdružení Laenderbahn, neuznávající jízdní výhody FIP . Přesto se mi již několikrát stalo, že průvodčí ALEXu jízdenky FIP bez problémů uznala…. Záleží , jak do hloubky ovládá tarifní předpisy nebo Vás nechá z jisté kolegiality projet… ALEX uznává mezinárodní jízdenky a další doklady DB AG, nikoli však zaměstnanecké jízdenky. Dobrou alternativou k FIP může být, zvlášť při větším počtu, Bayern-Ticket - zemská jízdenka po cestování po Bavorsku region.vlaky(včetně ALEX) i autobusy po celý den. Přijde Vás na 25 EUR+6 EUR za každou další osobu (max.4 os) Podstatně složitější je situace v regionální dopravě. V Německu došlo v uplynulých 20 letech k velkým změnám, mnoho tratí bylo „vysoutěženo“ či zprivatizováno a byla tak ukončena možnost využití jízdenek FIP DB AG. Přitom v sousedním Švýcarsku je přes desítky „soukromých“ společností je cestování pro fipkaře zcela jednoduché, mimo státních drah SBB-CFF-FFS a společnost BLS mohou využít jízdenku FIP SP. Tato jízdenka platí na naprostou většinu švýcarských soukromých drah, mimo několik horských ozubnicových železnic, zejména v okolí Interlakenu. Navíc FIP zde platí vždy podle zásady :“ komu patří trať, toho platí jízdenka“. Můžou tedy po trati jezdit i vlaky více společností, platí však jízdenka majitele trati. V některých případech jsou vyjímky, např. jízdenka FIP SBB-CFF-FFS platí i na tratích BLS a naopak. V Německu je situace zcela jiná, po jedné trati jezdí třeba pět železničních společností a každá má svůj tarif (popř. jezdí v integrovaném systému) a svou smlouvu o uznávání či neuznávání jízdenek DB AG. Proto jste nuceni v jízdním řádu složitě hledat označení vlaku a kdo jej provozuje. Otevřete-li stránky elektronického jízdního řádu DB AG (http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe), zjistíte, že není tak jednoduché zjistit dopravce, který na trati jezdí. Na mnoha tratích jezdí spoje s označením RE, RB , které svádí k domněnce , že se jedná o spoje DB AG. Ne vždy tomu tak ovšem je, musíte sledovat text v záhlaví či pod tabulkou jízdního řádu. Navíc DB AG vytvořily s jednotlivými spolkovými zeměmi řadu svých dceřiných společností ( např. WestFrankenBahn), u kterých z názvu nebo označení vozidel není zřejmé, že se jedná o dopravce DB AG. Dobrou službu v tomto případě prokáže náš IDOS, který v těchto případech uvádí dopravce DB AG, ačkoliv v terénu potkáte vozidlo v „ jiných barvách“. Je možné, že při svých cestách narazíte na průvodčí privátních drah, kteří Vám jízdenku FIP DB AG uznají. Sám jsem se s tím setkal např. u dopravce agilis v severním Bavorsku, kde mi byla FIP 3 x uznána. Neuspěl jsem naopak u dopravce Oberpfalzbahn nebo MRB. Samozřejmě jsem měl vše „pojištěno „ zakoupenou výhodnou příhraniční jízdenkou Egronet. Složitost situace může dokumentovat příhraniční bavorské město Hof, kam jezdí až 6 dopravců ( DB AG, MRB, EB, agilis, OPB, ALEX). Samostatnou položkou jízdních výhod, která Vám umožní cestovat do Německa na železniční průkazku bez použití FIP, je smlouva s Laenderbahn (dříve Vogtlandbahn). Platí pouze na vymezených tratích v příhraničí (viz tabulka) Vzhledem k tomu, že náš předpis OK12 s přílohami je příliš všeobecný a neaktuální, pokusil jsem se vnést do situace více „světla“. Obeslal jsem s jasným dotazem 68 železničních společností, provozujících pravidelnou osobní přepravu v Německu (mimo muzejní dráhy). Výsledkem je zamítavá odpověď 53 dopravců k použití FIP v jejich vlacích. Je však třeba sdělit, že to nemusí být neochotou privátních dopravců slevy poskytovat. Např. velká nadnárodní skupina Transdev (MRB, HEX, Meridian atd.) nabídla DB AG vzájemné uznávání jízdních výhod, DB AG to však odmítly. Ve zbylých 15 drahách FIP platí, platí pouze v určitých úsecích nebo se slevou. Podrobnosti najdete v přiložených tabulkách.
Seznam železničních přechodů s osobní dopravou a jejich návaznost na německé dráhy s ohledem na platnost jízdenek FIP DB AG :
Pozn.: Ve všech případech platí, že jízdenku FIP snadno a poměrně levně nahradíte některou příhraniční jízdenkou, která platí u všech dopravců bez vyjímky ( mimo EC, IC)
Příjemné cestování vlakem po Německu přeje David Mičunek |